جمهوری اسلامی مدعی شد با همکاری طالبان سه مامور موساد را بازداشت کرده است

در دوران حکومت پیشین افغانستان، تهران به حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی به گروه طالبان متهم بود

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) یکشنبه، ۱۴ آبان (۵ نوامبر) گزارش داد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با همکاری اطلاعاتی طالبان، حمله پهپادی عوامل موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، را در شرق ایران خنثی کرده است.  

این خبرگزاری در حساب خود در شبکه ایکس نوشت: «در عملیات مشترک وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و طالبان، سه مامور موساد با ملیت ایرانی در مناطق کوهستانی بین دو کشور دستگیر شدند.» 

این خبرگزاری ادعا کرد که افراد مزبور قصد پرتاب پهپادهای انتحاری از مرز افغانستان به سمت اهدافی در ایران را داشتند، و به‌زودی برای بازجویی به ایران منتقل خواهند شد.  

ایرنا جزییات بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.  

مقام‌های طالبان هنوز در این بار اظهارنظر نکرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اسرائیلی هم به این ادعای جمهوری اسلامی ایران واکنشی نشان نداده‌اند. 

چنانچه مفاد این گزارش صحت داشته باشد، این نخستین بار در دوران حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان است که ادعای همکاری اطلاعاتی این گروه  با جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود.  

بنا به ادعای تهران، ماموران موساد تاکنون چندین بار به برخی از نهادها و تأسیسات ایران حمله کرده و توانسته‌اند خسارت‌های هنگفتی به این تاسیسات وارد کنند.  

جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است. در دو سال گذشته هیئت‌های متعددی از مقام‌های طالبان و دولت ایران از دو کشور بازدید کرده‌اند و با گذشت هر روز از حکومت طالبان در افغانستان، سطح روابط کابل و تهران گسترش می‌یابد.  

سال گذشته حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، خواستار ایجاد یک کمیته امنیتی و تبادل اطلاعات با طالبان با هدف جلوگیری از تهدیدهای تروریستی شد. او گفت که می‌توان از طریق آموزش نظامی، تبادل اطلاعات و تامین تجهیزات، به طالبان کمک کرد و خواستار همراهی کشورهای همسایه با طالبان در این زمینه شد.  

شهریور سال جاری نیز هیئت هفت‌نفره‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به کابل سفر، و با مقام‌های طالبان دیدار کردند. اعضای این هیئت نیز سپس گفتند که جمهوری اسلامی با طالبان روابط استخباراتی (اطلاعاتی) «خوبی» دارد و ادعا کردند که جمهوری اسلامی ایران با کمک اطلاعاتی طالبان، موفق شده است از یک حمله تروریستی شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در حرم شاهچراغ شیراز جلوگیری کند. آنان همچنین گفتند که ایران و افغانستان تبادل اطلاعاتی زیادی در پیوند با تحرکات تروریست‌ها در مرزها دارند.  

افغانستان از طریق استان‌های هرات، فراه و نیمروز با ایران مرز مشترک دارد و مقام‌های جمهوری اسلامی از تردد گروه‌های تروریستی، به‌ویژه اعضای داعش، در نواحی مرزی و ورود آن‌ها از افغانستان به ایران، نگران‌اند.  

طالبان با کمبود نیرو برای حفاظت از مرزهای کشور مواجه‌اند و بخش عمده این نیروها، از آموزش‌های معیاری مرزی برخوردار نیستند و به همین دلیل، تاکنون چندین بار به درگیری نظامی با مرزبانان جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند. 

در دوران حکومت پیشین افغانستان، جمهوری اسلامی ایران به حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی به گروه طالبان متهم بود، اما تهران این ادعاها را رد می‌کرد. با این حال، در پی سقوط نظام جمهوریت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و تسلط طالبان بر کشور، تهران روابط خوب و گسترده‌ای با این گروه برقرار کرده است. 

بیشتر از جهان